اعتماد مصرف‌کننده آلمانی به پایین‌ترین سطح خود در ۲۱ ماه گذشته رسید

اعتماد مصرف‌کننده آلمانی به پایین‌ترین سطح خود در ۲۱ ماه گذشته رسید
فشار‌های ناشی از کندی رشد اقتصادی آلمان با کاهش اعتماد مصرف‌کننده پیش از سال ۲۰۲۶ تلاقی می‌کند.
کد خبر : ۱۸۰۳۲۵

به گزارش خبرنگار بین الملل ایبِنا و به نقل از الجزیره، در پایان مهم‌ترین فصل خرید آلمان، نشانه نگران‌کننده‌ای برای سال ۲۰۲۶ پدیدار شده است: مصرف‌کنندگان به جای خرج کردن، تمایل به پس‌انداز دارند که این امر بر اعتماد به نفس فشار می‌آورد و تقاضا را تضعیف می‌کند.

به گزارش وال استریت ژورنال، شاخص وضعیت مصرف‌کننده GfK/نورنبرگ در پیش‌بینی ژانویه ۲۰۲۶ خود به منفی۲۶.۹ کاهش یافته است، در حالی که در ماه دسامبر منفی۲۳.۴ بود.

وال استریت ژورنال خاطرنشان کرد که این شاخص، برخلاف پیش‌بینی اجماع اقتصاددانان مبنی بر بهبود به حدود -۲۳، کمترین میزان از آوریل ۲۰۲۴ است.

این ژورنال خاطرنشان کرد که این کاهش در درجه اول به دلیل افزایش «تمایل به پس‌انداز» به بالاترین سطح خود از زمان بحران مالی بوده است که نشان دهنده فضای احتیاط در بین خانوار‌ها است.

این روزنامه به نقل از رولف بورکل، رئیس دپارتمان فضای مصرف‌کننده در موسسه نورنبرگ، نوشت: بازگشت عدم قطعیت به دلیل افزایش ترس از تورم و بحث‌های جنجالی در مورد آینده حقوق بازنشستگی قطعاً در این افزایش بی‌سابقه در شاخص پس‌انداز نقش داشته است.

در همین راستا، وال استریت ژورنال گزارش داد که انتظارات درآمدی آینده برای سومین بار متوالی کاهش یافته است، که همزمان با کاهش متوسط «تمایل به خرید» است، که نشان دهنده تضعیف اشتهای مصرف کننده با نزدیک شدن به سال جدید است.

به گزارش این روزنامه، بورکل افزود: «این خبر خوبی برای راه‌اندازی نهایی کسب و کار‌های کریسمس امسال نیست.»

نویسنده: اصغر علی کرمی
در موسسه مطبوعاتی بازار پول و ارز تهیه شد؛

مستند «سرمایه‌گریز»